هیدرا (سرده)


هیدرا
Hydra species
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
زیرفرمانرو: هوپس‌زیان
شاخه: مرجانیان
زیرشاخه: عروس دریایی
رده: آب‌سان‌زیان
زیررده: Leptolinae
راسته: Anthomedusae
زیرراسته: Capitata
تیره: Hydridae
سرده: Hydra
Linnaeus, 1758
گونه‌ها

Hydra americana
Hydra attenuata (or Hydra vulgaris)
Hydra canadensis
Hydra carnea
Hydra cauliculata
Hydra circumcincta
Hydra hymanae
Hydra littoralis
Hydra magnipapillata
Hydra minima
Hydra oligactis
Hydra oregona
Hydra pseudoligactis
Hydra rutgerensis
Hydra utahensis
Hydra viridis
Hydra viridissima
Hydra vulgaris

هیدرا سرده‌ای (جنس) است از خانوادهHydridae.

گونهای این جنس، جانورانی شکارچی ساکن آب هستند، میتوانند حرکت کنند ولی اکثر اوقات ساکن هستند، دارای کیسه گوارش یک طرفه، سر و مغز ندارند و در سراسر بدنش شبکه آب از تارهای عصبی کشیده شده‌است. این جانوران بازوهای زهری خود را که نماتوسیست نام دارد به سمت شکار خود پرتاب می‌کند و پس از برخورد بازو با شکار و فلج شدن آن، با همان بازوها غذا را به داخل کیسه گوارشی می‌برد و هضم می‌کند و مواد زائد و هضم نشده را از راه دهان خارج می‌کند. اگر شرایط مساعد باشد هیدرا با روش غیرجنسی (جوانه زدن) و در غیر این صورت به روشجنسی تولید مثل می‌کنند. هیدر و خزه جزو جاندارانی اند که هم به روش جنسی و هم غیر جنسی تولید مثل می کنند. برخی از زیستشناسان معتقدند که هیدرا هیچ وقت پیر نمی شود و عمر جاودان دارد. اگر چه برخی دیگر این نظریه را رد می کنند.این جانور دستگاه عصبی مرکزی ندارد.و تقسیم بندى دستگاه عصبى مرکزى و محیطى برای آن وجود ندارد و تنها از شبکه عصبى تشکیل شده است وگوارش درون سلولی و برون سلولی نیز دارد.

کشف راز جاودانگی با جانور آبزی کوچک

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که «هیدرا» جانور کوچک و آبزی یک سانتیمتری که در آب‌های شیرین جهان سکونت دارد، هرگز پیر نمی‌شود و اگر در شرایط ایده‌آل باشد، می‌تواند برای همیشه زنده بماند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که هیدرا می‌تواند در شرایط ایده‌آل بدون هیچ نشانه‌ای از پیری یا افزایش مرگ و میر و کاهش باروری در سن بعد از بلوغ، که به صورت اجتناب ناپذیر برای همه گونه‌های چند سلولی اتفاق می‌افتد، زندگی کند.

دانیل مارتینز یکی از محققان این پژوهش و استاد کالج پومونا در کلرمونت آمریکا اظهار کرد: ما بر این باوریم که یک هیدرا تحت شرایط مناسب می‌تواند برای همیشه زنده بماند.

مارتینز افزود: من آزمایش اصلی خود را برای اثبات این که هیدرا نیز مانند سایر موجودات دچار فرآیند پیری می‌شود، آغاز کردم اما ، خلاف تمام فرضیه‌ها و داده‌های من اثبات شد.

وی با این حال گفت که شانس زنده ماندن هیدرا برای همیشه کم است، زیرا آنها در معرض خطرات حیات وحش ،شکارشدن، آلودگی و بیماری‌ها قرار دارند.

مارتینز با همکاری جیمز ووپل از مؤسسه پژوهشهای جمعیتی ماکس پلانک در روستوک آلمان، یافته‌های قبلی خود در مورد جاودانگی هیدرا را در مقیاس بسیار بزرگتر تکرار کرد.

به گفته مارتینز این مقیاس و این واقعیت که هیدرا در طول زمان دارای نرخ باروری ثابت بوده کلید اهمیت این پژوهش است.

برای این پروژه، هر هیدرا در ظرف خود نگه داشته شده و به صورت جداگانه سه بار در هفته با میگو آرتمیا که تازه از تخم در آمده تغذیه می‌کرد.

آب شیرین دست‌سازی که هیدرا در آن زندگی می‌کرد باید سه بار در هفته تعویض می‌شد.

مارتینز گفت: ما برای انجام این آزمایشات ساعتها زمان صرف کردیم و من امیدوارم که این کار سبب ایجاد جرقه‌ای در ذهن یک دانشمند دیگر برای بررسی عمیق‌تر این جاودانگی شود و بتواند کمک کند تا به کشف رمز و راز پیری در برخی موجودات پیری بپردازیم.

مارتینز اظهار کرد: دلیل پیر نشدن هیدرا این است که این موجود از سلول‌های بنیادی تشکیل شده است. قسمت عمده بدن هیدرا از سلول‌های بنیادی و بخش کمی از آن از سلول‌های کاملا" متمایز ساخته شده است. سلول‌های بنیادی این توانایی را دارند که به طور مستمر تقسیم شوند و به همین ترتیب بدن هیدرا به طور مداوم تجدید می‌شود.

سلول‌های متفاوت شاخکهای حساس و پا دائما توسط بدن تحت فشار قرار گرفته و جایگزین سلول‌های جدیدی می‌شوند که از ستون فقرات بدن می‌آیند.

این یافته ها در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.